Lezita Fabrikası Üretim Direktörü Burçin Tuzcuoğlu EEC deneyimini aktardı.

30
Mart
21

EEC Entegre Bina Kontrol Sistemleri

Türkiye'nin en büyük ve en modern et entegre tesisi olan Lezita Fabrikası, 110 dönümlük arazi üzerine kurulu 3 ana binadan oluşmaktadır. 65.000 m2'lik kapalı alanda yaklaşık 2500 kişi, 3 vardiya olarak çalışmaktadır. İçinde canlı faaliyetlerin de bulunduğu fabrikada, elektrik, buhar ve yağ üretiminin yanı sıra, su arıtması, soğutması ve tasfiyesi de yapılmaktadır.

Henüz saha çalışmasındayken kafamızdaki şüpheler tamamen ortadan kalktı.

EEC'yi güvenlik fuarlarından takip ediyordum. Profesyonel ve son derece kurumsal bir firma olarak görüyorduk. Bizim projeyle ilgili bazı tereddütlerimiz vardı çünkü yangın algılama sistemi kurdurmak zorunda kalmıştık. Zamanında bir itfaiye denetimi yapılmış fakat raporları o zamanki yetkililer tarafından göz ardı edilmiş. Belli bir süre sonra tesisimiz bu yüzden kapatılma arifesindeyken bu işe başladık. Zamanımız müthiş kısıtlıydı. Önce farklı bir firmayla işe giriştik ama bize zaman problemi yaşattığı için EEC ile yola devam ettik. EEC de bunun farkında olarak işi kabul etti ve sistemi sorunsuz bir şekilde devreye aldık.
Devreye alma sürecinde yaşadığımız aksaklıklar da oldu. Bir yangın çıktı. Sistemi kurmadan önce, tam devreye alacakken yangın çıktı. Yaklaşık 2 gün kadar üretimi durdurmak zorunda kaldık. Trafo dairemizde çıkan yangın yüzünden soğutma makine dairemiz tamamen yandı. 2 günde 6000 KVA'lık trafolar getirdik, bağlantılarını yaptık. Sistemi o şekilde çalıştırabildik. Yani çok ciddi bir krizdi, ciddi bir yangındı. Bu aksaklıklara rağmen sistemi planladığımızdan da önce devreye alabildik.
Yangın, sistemi daha çalıştırmadan önce çıktığı için bizde EEC'ye karşı bir tereddüt oluşturmadı. Zaten saha çalışmaları sırasında işin kalitesi, bakış açısı gibi unsurları denetlediğimiz için başlangıçta var olan küçük endişeler de kayboldu. Çünkü çalışan arkadaşlar konuya son derece objektif bir bakış açısı ve hâkim bir uzman görüşüyle bakıyordu.   

EEC, ürünlerinin düzgün çalışmasını ve uzun yıllar hizmet vermesini sağlayan bir zihniyet ile yaklaşıyor.

Benim bu tesisteki başarı kriterim şu: Yaklaşık 10 yıldır bu şirkette çalışmaktayım. Yaklaşık 5 senedir de EEC'nin sistemi %100 çalışıyor. EEC'nin sistemini kurmadan önceki 5 sene, hatta kurduktan sonraki 2 sene boyunca insanların yangın alarmına bakış açısı "Buradan bir ses geliyor, bakımcılar şununla ilgilensin, sesi kessin" şeklindeydi. Son 3 senedir ise yangın alarmı devreye girdiği zaman insanlar "Bir problem mi var?" diye masasından ayağa kalkabiliyor. Bu benim için bir başarıdır. İnsanların alarm çaldığında gerçekten bir yerlerde bir problem olduğunu anlamasını ve alarmları dikkate almasını sağladık. Bu benim için çok önemli bir şey, eski durumu da bildiğim için çok önemli. Ben bu konuda hem bizim tarafı hem EEC tarafını başarılı sayıyorum.
Proses makinaları, güvenlik ekipmanları, acil durum ekipmanları vb. farklı farklı segmentlerde bir sürü firmayla çalışıyoruz. Bunların %70-75'i genel olarak sistemi kurgulayıp satıp, sonrasında da olması gerektiği kadar arkasında duran firmalar. Ama bir kısmı, sattığı hizmetin gerçekten düzgün çalışmasını ve uzun yıllar hizmet vermesini sağlayan bir zihniyet ile yaklaşıyor. Açıkçası EEC'yi bu %30'luk dilime koyabilirim.

Çok fazla yapısal değişikliğe rağmen sistem sağlıklı çalışmaya devam ediyor.

Sistemin güvenilirliği dışında benim için en önemli özelliği sürdürülebilirliği. Çünkü bizde çok hızlı mahal değişiklikleri olabiliyor. Bugün bu projeyle iş veriyoruz, EEC geldiğinde o proje tamamen değişebiliyor. Bu kadar değişikliğe rağmen sistem sağlıklı çalışmaya devam ediyor. Bu sistemin sürdürülebilirlik özelliği sayesindedir.
Çatı arası gibi özel bir alanımız var. Bu alanın koşulları oldukça zorlayıcı. Buna rağmen oradan yanlış alarmlar almıyoruz. Dikkatimi çeken kısımlardan biri bu açıkçası. Sistem her koşulda çok verimli çalışıyor.
Kontrolsüz alanlardan aldığımız alarmlara gidip baktığımızda bir sorun olduğunu tespit edebiliyoruz. Sahte alarm almıyor değiliz, alıyoruz. Örneğin sıcak su buharının tetiklediği bir alarm oluşuyor. Biz artık orada sıcak su buharıyla yıkama yapılırken ne yapmamız gerektiğini öğreniyoruz ve prosedürümüzü ona göre değiştiriyoruz. Yıkama sırasında bir kapak takıyoruz.
Kullanım kolaylığı da var. İlgilenen, eğitim almış arkadaşlar sistemi rahatlıkla kullanabiliyorlar. İnsanları yormuyor. Ben şahsen çok sevmem böyle karmaşık sistemlerin başına gidip kurcalamayı. Ama sistemimiz öyle değil, rahatlıkla nerede ne var, ne olmuş, ne bitmiş hızlıca kavrayabiliyorsunuz.

Bazı ihalelerde direk sizin teklifinizle ilerliyoruz, alternatif teklif bile almıyoruz.

EEC'nin hizmet ve ürünlerini tavsiye ediyorum, ediyoruz da zaten. Burası daha önce de dediğim gibi çok hızlı gelişen bir yer. Her ihalede mutlaka sizin bir teklifiniz oluyor. Hatta bazı ihalelerde direk sizin teklifinizle ilerliyoruz, alternatif teklif bile almıyoruz. Bu da size olan memnuniyetimizi gösteriyor.
Ürünlerin kalitesi son derece iyi. Uygulama iyi analiz edilip doğru ürün seçildiyse o ürün ihtiyacı karşılıyor. Sadece öncesinde iyi çalışmak gerekiyor. Eğer sıcak su buharı çıkan yerin altına duman dedektörü koyuyorsanız, sürekli alarm alırsınız. Bunun da sebebini irdelemediğiniz zaman otomatikman ekipmanda bir problem var sanırsınız. Halbuki esas sorun o prosese uygun ürün seçilmemesi. Ürünü hemen hızlıca değiştirerek ilerliyoruz.
Kalite performansından çok memnunum, ama fiyat politikanız çok yüksek. Eğer ben tavuğu euro veya dolar ile satabiliyor olsaydım belki yüksek bulmayacaktım ama ben tavuğu TL ile satıyorum. Bu bizi biraz zorlayabiliyor. Kafamda yatırım yapmak istediğim bir sürü alan var ama teklif almaktan korktuğum için bazı yerlerde risk alabiliyorum. Belki pazara göre fiyat politikası değerlendirilirse daha iyi olabilir diye düşünüyorum.
Bizde işler 3 aşamadan oluşuyor; keşif, fiyatlandırma ve işin teslimi. Hani burada sıralama yaparsam keşif ve fiyatlandırma kısmı olağanüstü bir hızla gerçekleşiyor, işin teslimi de olması gereken hızda gerçekleşiyor. İş teslim süresi ile ilgili hiçbir problem yok.

Satış personelinizin yaklaşımı son derece ilgili ve son derece memnunuz.

Bizimle ilgilenen satış personeliniz son derece alakalı, hatta belki bizim için çok öncelikli olmayan ama dile getirdiğimiz projeleri bizden çok takip ediyor. Yaklaşımı da son derece ilgili, yeni çıkan teknolojiler hakkında bizi sürekli bilgilendiriyor. O yönden de hiçbir problemimiz yok ve son derece memnunuz.
Teknik servisten de son derece memnunuz. Hatta geçen hafta sonu ana kumanda ekranı gitmiş, güvenlikçi arkadaşlar da kendi kendilerine teknik personelinizi arayıp çözüm üretmişler. En son beni arayıp "Bir saat kadar sistem yoktu ama EEC sorunu çözdü, bilginiz olsun" diyerek haber verdiler. Yani bizim teknik personele dahi ihtiyaç duymadan direkt bizim güvenlikteki arkadaş EEC ile iletişime geçerek problemi çözdü.

EEC'de beklentilerin üzerinde bir hizmet kalitesi var. Bu benim için en büyük fayda aslında.

Arıza yaşadığımız zaman program harici EEC'yi aramak zorunda kalabiliyoruz. Mutlaka birini bize yönlendirerek hızlıca müdahale ediyorlar. Montaj aşamasından beri bizimle çalışan arkadaş artık bizim bordrolu çalışanımız gibi oldu. Konuya çok hâkim ve de gayretli. Sorunlarımıza hızlıca çözüm üretebiliyor. Bizden destek alması gereken yerler olursa hızlıca bizi harekete geçirebiliyor. Beklentilerimin üzerinde bir hizmet kalitesi var. Bu benim için çok büyük bir fayda aslında. Aldığımız hizmetten son derece memnunuz
Pandemi süresince insanlar planlarının dışına çıktı. Hafta sonu sokağa çıkma yasaklarından dolayı hafta içi üretimlerimiz çok arttı. Mutlaka bizim çalışanlarımızla sizin arkadaşlar arasında program değişiklikleri yaşanmıştır. Ancak bu tesisin güvenliği, sürdürebilirliği veya işlerin aksatılmasıyla ilgili hiçbir sonuç doğurmadı. Ben hissetmedim. Aynı kalitede hizmet almaya devam ettik diyebilirim. 

Geçmişte bazı et üretim tesisleri yangın yüzünden entegrasyonlarını kapattılar, yangından sonra geri toplayamadılar. Bu yüzden algılama sisteminin çok sağlıklı çalışıyor olması lazım.

Geçmişte bazı et üretim tesisleri yangın yüzünden entegrasyonlarını kapattılar, yangından sonra geri toplayamadılar. Toplayan oldu, fakat farklı sebeplerden dolayı devam edemediler. Yangın sandviç panellerden ötürü bir kesimhane için çok önemli bir risktir. Biz yangında sadece 30 saat durduk, 30 saatlik duruşumuzun maliyeti 15-16 milyon TL idi. Dolayısıyla bizim için yangın çıkma ihtimali bile çok çok önemli. Bu yüzden algılama sisteminin çok sağlıklı çalışıyor olması lazım. Bizde elektronik sistemlerin hiç sevmediği nem, buhar ve su çok yoğun bir şekilde var. Sistemin bir kere buna dirençli olması gerekiyor. O yüzden böyle sağlam bir sisteme ihtiyacımız oluyor. Bizim için yangın algılamanın önemi bu diyebiliriz.