Müşteriler Güvenlik Sistemi Satın Alırken Hangi 9 Hatayı Yapıyor?

10
Ocak
17

Engin Özer
Teknik Danışman

"Güvenlik Sistemleri satın alırken hangi hatalar yapılıyor?" sorusuna cevap vermeden önce işletmelerin güvenlik sistemi kurma nedenlerine bakmak gerekir:

  • Olay algılama ve önleme
  • Afet ve acil durum yönetimi
  • İnisiyatifi mümkün olduğunca insana bırakmama
  • Suç delili tespiti
  • İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG), Bina Yönetim Sistemleri (BYS), Kurumsal Kaynak Planlaması (Enterprise Resource Planning ERP)
  • Aydınlatma entegrasyonu, enerji otomasyonu vb. diğer sistemlerle entegrasyon

Görüldüğü gibi, güvenlik sistemleri işletmeler için hayati öneme sahiptir. Peki işletmeler güvenlik sistemi satın almadan önce aşağıdaki soruları yanıtlıyor mu?

  • Satınalma biriminiz ve onları yönlendiren teknik birimleriniz sistemleri ne için kurduğunuza vakıf mı?
  • Temel amaçlar tespit edilmiş mi?
  • Doğru ürünler seçilmiş mi?
  • Aksiyon planı oluşturulmuş mu?
  • Bir güvenlik tehdidi algılandığında nasıl hareket edileceği belirlenmiş mi?
  • Sistemler ihtiyaca yönelik kurulmuş mu?

Güvenlik sistemi satın alırken bu konuları göz önünde bulundurmak gerekir. Doğru güvenlik ürünlerini seçebilmek için bu soruların titizlikle cevaplandığından emin olunmalıdır.

1. Risk Analizi ve Aksiyon Planının Oluşturulmaması

Güvenlik Sistemi satın alırken yapılan hataların en büyüğü bir risk analizinin yapılmamış olması ve aksiyon planının oluşturulmamasıdır.

Doğru güvenlik çözümü risk analizi yapılmasıyla başlar. Maalesef, bir güvenlik tehdidi algılandığında nasıl hareket edileceği çoğu zaman belirlenmiyor. Bu doğrultuda bir aksiyon planı oluşturulmalıdır. Bir acil durum sonrasında can ve mal güvenliği için algılama ve kontrol yeterli olmaz. Hızlı aksiyon almak can ve mal kayıplarını önler.

2. Sistemin Kurulum Amacının Doğru Tespit Edilmemesi

Güvenlik Sistemi kurmaktaki amaç nedir? Önlemek mi? Caydırmak mı? Tespit etmek (delil elde etmek) mi? Amaca hizmet eden özellikleri olan sistem seçilmelidir. İhtiyaca yönelik olmayan sistemler gereksiz yatırım veya performans eksikliği oluşturur.

3. Ucuz! Ürünü Seçmek

Hangi teklifin en iyi olduğuna karar verirken maliyet değil, değer ölçülmelidir. Düşük maliyetli fakat sadece anahtar bir işlevi yerine getiren seçenek, kuruluşunuza başlangıç harcamanızdan çok daha fazla zaman harcatarak verimsiz çalışmaya neden olabilir.

4. Kullanım Kolaylığını Kontrol Etmemek

Günümüzde güvenlik sistemleri çok fazla yeteneğe sahiptir. Teknoloji ilerledikçe bazı markalar kullanıcı dostu arayüzler geliştirirken, bazı markalar oldukça karmaşık kullanım ayarlarına sahip olabilir. Güvenlik sisteminizin sizin ve çalışanlarınız için kolay kullanılabilir olması önemlidir. Sisteminizi seçerken öğrenmesi kolay programlara sahip olan, siz ve çalışanlarınızın hoşuna gidecek basit ve modern arayüzler içeren seçenekleri tercih etmelisiniz.

5. Uzman Desteği Almamak

Uzman kişilerden sektör ve tecrübe desteği almadan yapılan işlemlerde zarar etme olasılığınız daha yüksektir.

En az 15-20 yıllık uzmanlığı olan bir firmadan destek almanız kar etme olasılığınızı arttıracağı gibi, yatırımınızın orta ve uzun vadeli performansının garantisi olacaktır. Kimi sistemlerde en ekonomik ürünler ile çalışılabilirken kimi sistemlerde daha gelişmiş ürünlerin kullanılması gerekebilir. Doğru ürünlerin seçilebilmesi için geniş ürün gamına ve güncel sektör bilgisine sahip uzmanlar sizleri doğru şekilde yönlendirecektir.

6. Demo Yapmadan Ürün Almak

Ücretsiz denemelerden yararlanmamak ve test senaryoları yaptırmamak birçok işletmenin yaptığı en büyük hatalardandır. Doğru ürünü satın aldığınızdan emin olmak için gerçeğe yakın simule edilebilir bir demo talep edilmelidir.

7. Tüm Katılımcıların Bilgilendirilmemesi

Değerlendirme sürecindeki çoğu işletme, güvenlik sistemlerinin birincil kullanıcı gruplarının tüm temsilcilerine danışmaz. Tabii ki işletmenizdeki herkese ihtiyaçları konusunda danışmak mümkün olmayacaktır, ama temsilcilere ulaşmak mümkündür. Kuruluşunuzdaki herkes seçilen çözümle yaşamak zorunda kalacaktır. Bu nedenle değerlendirme sırasında kullanıcıların temsil edildiğinden emin olun.

8. Yetersiz Şirket Referansı

İnsanlar kolayca çok profesyonel görünümlü bir web sitesi hazırlayabilir. Ya da her sorunu çözen bir yazılım üretebilir, ancak ilerde onlara ihtiyaç duyduğunuzda şirket yerinde olmayabilir. Bu nedenle güçlü şirketler ile çalışmakta fayda vardır. En az 30 yıllık geçmişi olan ve yüzlerce referansı olan firmaları tercih etmek yatırımımızın uzun yıllar hizmet vermesini sağlayacaktır.

9. Ürünleri iyi Araştırmamak

Birçok satıcı, ürünlerinin benzersiz işlevlerini, özelliklerini ve kullanım kolaylığını uzun uzun anlatır. Ama bunlar şirketinizin sorunlarını gerçekten çözüyor mu? Bazen satıcılar ürünlerinin zayıflıklarını gizlemek için alakasız özelliklerini de gösterebilir. Satıcıların iş deneyimini, yeterliliğini ve yenilik gücünü doğrulamalısınız ki, kilit karar verme faktörlerini atlamayasınız. Böyle bir hata yapmadığınızdan emin olmak için satıcıdan temel güçlü ve zayıf yönleri içeren benzersiz farklılaştırıcılarını sunmalarını isteyebilirsiniz.