Tünel İçi Kameralı Güvenlik Sistemleri

30
Nisan
19

Engin Özer
Mühendislik Departmanı Müdürü

Ülke nüfusumuz yaklaşık 80 milyon kişi ve trafikte dolaşımda olan araç sayısı 20 milyon civarındadır. Yılda yaklaşık 300bin ölümlü-yaralanmalı kaza olmaktadır.

Türkiye'de 40 tanesi çift tüp olmak üzere 172 adet tünel bulunmaktadır. Onlarca tünel ise yapım aşamasındadır. Tünel içlerinde yılda yaklaşık 1200 ölümlü-yaralanmalı kaza olmaktadır. Sadece Bolu tünelinde açıldığından beri meydana gelen 180 kazada 9 kişi öldü ve 130 kişi yaralandı.

Tünellerde kazaların büyük kısmı aşırı hız nedeni ile olmaktadır. Bunun dışında hatalı sollama, arkadan çarpma, park etme, alkollü araç kullanma, şeridinde gitmemek, yolcu indirmek, park etmek, kaza mahallinde tedbir almamak, yola düşen nesne, yangın, ters yönde giden araç, aşırı yüksek araç vb. nedenler ile kazalar olmaktadır.

Tünel içlerinde herhangi bir olay sonrası 2.bir olay olma olasılığı çok yüksektir. Tek tüplü yollarda trafiğin uzun süre aksaması da tünellerin önemli sorunlarından birisidir.

Tünel Güvenlik Önlemlerini aşağıdaki başlıklar halinde görebilirsiniz;
A. Yangın Önleme
A.1. Yükseklik Kontrolü
A.2. Tehlikeli Araçları Kısıtlama

B. Algılama
B.1. Kameralar
B.2. Otomatik Olay Algılama
B.3. Lineer Isı Detektörü
B.4. Kapı ve Dolap Alarm Algılama

C. Kaçış Yolları
C.1. Çıkışlar
C.2. Normal ve Acil Durum Aydınlatma
C.3. Düşük Seviyeli Aydınlatmalar
C.4. Çıkış Sirenleri

D. İletişim
D.1. Acil Telefonlar
D.2. Seslendirme Sistemi
D.3. Cep Telefonu İletimi
D.4. Radyo Yayını
D.5. Değişken Mesaj İşaretleri

E. Duman Yönetimi
E.1. Jet fanlar ve Duman Tahliye Sistemi

F. Yangından Korunma
F.1. Yangın Muslukları
F.2. Yangın Hortumları
F.3. Söndürücüler
F.4. Su Tankları
F.5. Yangın Söndürme sistemi
F.6. Drenajlar

G. Kontroller ve Elektrik
G.1. Yedekli Güç Kaynakları
G.2. UPS
G.3. Yedekli Kontrol

H. Yönetim ve Acil Müdahale
H.1. Acil Müdahale Ekibi
H.2. Kontrol Merkezi
H.3. Olay Yönetimi

Bu yazıda kamera sistemlerine bir miktar daha fazla görev vererek olayları önlemede yangın algılama sistemlerine nasıl daha hızlı hareket imkânı sağlayacağından bahsedeceğiz.

Yazılımlardaki gelişmelere paralel olarak termal ve normal kamera sistemlerinden alınan veriler daha kararlı verilere dönüştürülebiliyor. Yükselen doğruluk oranı nedeniyle Video İçerik Analiz Sistemleri (VCA: Video Content Analysis) yönetmeliklere ve standartlara girmeye başladı.

1. Plaka Tanıma Sistemi
Tünel girişlerine her şeride 1 kamera gelecek şekilde yerleştirilmektedir. Yoldan geçen tüm araçların plakaları veri tabanına kaydedilmektedir. Tüneldeki herhangi bir olaya karışan araçlar kayıt altına alınmış olur. Çalıntı ve aramalı araçları emniyet güçlerine ihbar eder. Araç marka, model ve renk tanıyabilir. Polis veritabanı sorgusu ile plakanın tescillenmiş markasını, modelini ve rengini kontrol edip çalıntı plaka/araç olup olmadığını otomatik olarak kontrol eder.

2. Sabit Hız İhlal Tespit Sistemi
Yoldan geçen tüm araçların tünel girişlerinde ve tünel içlerinde hızlarının kontrol altına alınması kazaları önlemede en etkili yöntemlerden birisi olacaktır. İstatistiklere göre kazaların büyük bir kısmı yüksek hızdan kaynaklanmaktadır. Tüm araçların hızları ve araç plakaları kayıt alınması gerekmektedir. Sabit sistemler; lazerli ya da radarlı sistemler ile araç hızlarını araç plakaları ile birlikte kayıt edip eş zamanlı Polis veritabanından aranan araç olup olmadığını sorgular ve emniyet güçlerine kanıtları ile birlikte ihbar eder.

3. Hız Koridoru Hız İhlal Tespit Sistemi
Tünel girişine ve tünel çıkışına plaka tanıma sistemi kurulur. Tünelin uzunluğu ölçülür ve sisteme kaydedilir. Tünel girişinde bir aracın plakası okunduğu anda o anki zaman kayıt edilir. Aynı araç tünelden çıkarken tekrar plakası kaydedilip o anki zaman kaydedilir. 2 zaman arasındaki farkın tünelin uzunluğuna bölünmesi ile aracın hızı ortaya çıkar. Bu hız izin verilen hız limitinin üzerinde ise sistem emniyet güçlerine ihbarda bulunur.

Tünellerde Hız Koridoru

4. Obje Sayma ve Sınıflandırma Sistemi
Tünellerde asfalt yenileme sürelerini belirlenmesi için araçların sınıflandırılmasında ve sayılmasında kamera sistemleri kullanılabilir. Sistem motosikletleri, otomobilleri, minibüsleri, kamyonları, kamyonetleri, tırları ve otobüsleri otomatik olarak sınıflandırıp sayabilir.

5. Alev ve Duman Tespit Sistemi
Günümüzde termal kameralar ve normal kameralar değişik tekniklerle alevi ve dumanı tespit edebilmektedir.

Duman Algılama

6. Obje Yükseklik Tespiti
Hareket eden tüm nesnelerin yüksekliği kameralar tarafından ölçülebilir. Perspektif düzeltmeler otomatik yapılarak yüksek doğrulukla tespitler yapılabilir.

7. Hatalı Şerit Değiştiren Araç-Hatalı Park-Varolan Obje-Duran Obje-Yürüyen Obje-Kaybolan Obje-Oyalanan Obje Tespiti ve Obje Takibi
Kameralar tünel içindeki her türlü hareketliliği tespit ve takip edebilir. İhtiyaca özel alarmlar üretebilir.

Şerit İhlali

8. Yön, Büyüklük ve Renk Tespiti
Kamera sistemleri yoldan geçen tüm objeleri renklerine, boyutlarına, yönlerine ve bunların kombinasyonlarına göre ekrana getirebilir. Birkaç günlük kaydı dakikalar içerisinde izlemenize imkân verebilir.

9. Yüz Tanıma Sistemi
Kamera Sistemlerinde yüz tanıma doğruluk oranları hızla yükselmektedir. Bu sistemler yaya olarak tünellere giren yada araçtan inen kişileri bu şekilde kayıt altına alma imkânı sunmaktadır. Hatta araç içerisindeki insanlar için bile yüz tanıma sistemleri çalıştırmak ve belli doğruluk oranlarına erişmek iyi mühendislik ile mümkündür.

Yüz Tanıma Sistemleri

10. Yoğunluk Analizi
Kamera sistemleri zamana göre araç yoğunluklarını ve yerlerini grafik olarak sunabilir.

Yoğunluk Analizi

11. Trafik Analiz Simülasyonu
Kamera görüntüleri yazılımlar ile simülasyon yapılabilmektedir. Alınan görüntüler sayesinde, taşıt hareketleri ve sürücü davranışları simülasyon ortamında kalibre edilebilir ve birebire yakın bir çalışma yapılabilir. Simülasyon sonucunda alınan değerlendirmeler ile kavşağın kapasite analizi ve hizmet düzeyinde daha tutarlı sonuçlar elde edilebilir.

Tüm bu analizler ve kamera kayıtları Cloud üzerinde tutulabilir. Cloud Center maliyetlerinin hızla düşmesi ile tüm sistemler hızla bulut tabanlı hale gelebilecektir. Gelecekte zamanla sahada sadece kamera, detektör vb. sensorların olacağını tüm operasyonun Cloud üzerinde yürüyeceğini düşünmekteyiz. Şu an tüm sistemler cloud mimarisine geçmeye çalışıyor, sahada analiz yerine dağıtık mimarideki Veri Merkezlerinde bu işlemlerin yapılacağı mimariler hızla gelişiyor.

Hep entegre oldukları söylenen ama uygulama projelerinde çok basit entegrasyonlarla yapılabilen sistemlerin yerlerini daha entegre bir şekilde çalışabilen sistemler almaktadır. Günümüzde kamera sistemleri; Merkezi Yönetim Sistemleri ile Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Lazer Radar (Lidar) ve 3D Radar ile Çağrı Yönetim Sistemi ile Araç Takip Sistemleri ile vb. bilinen birçok sistemle entegrasyon yapabilir durumdadır. Birçok kurum gerçek entegrasyon ile karlı, kararlı ve büyük projeler yapabilmektedir.

Görüldüğü gibi kamera sistemleri tünellerde birçok uygulamada yangın algılama sistemlerini destekleyici ve olayları engelleme ve müdahale süresini kısaltmada birçok fayda sağlayabilmektedir.