Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları


2009'da 40. kuruluş yılını kutlayan Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları, bugün Renault firmasının Batı Avrupa dışındaki en büyük iştiraki durumunda bulunuyor. Karoseri-montaj ve mekanik-şasi fabrikaları, Ar-Ge merkezi ve uluslararası lojistik merkezinden oluşan Oyak-Renault, Renault Grubu'nun dünya çapındaki 38 üretim merkezinin en önde gelenlerinden biri konumunda. Yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor üretim kapasitesine sahip. Oyak-Renault, halen Symbol, Clio III modelinin 3 ve 5 kapılı hatchback ve Grand Tour versiyonlarını, Fluence ve Megane HB modelleriyle bu otomobillerin motor ve mekanik aksamlarını üreterek ihraç ediyor. Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları tarafından üretilmeye başlanan elektrikli Fluence ise Türk Otomotiv Sanayi'nde gerçekleştirilen ilklerden biri olarak hatırlanacak.

292 bin m²'si kapalı alan olmak üzere toplan 500 bin m² üzerinde kurulu olan Bursa üretim tesisleri 1996 yılında ISO 9001 kalite belgesine sahip ilk Türk Otomobil Fabrikası oldu. Titizlikle yapılan çalışmalar 1999'da "sıfır hata" ile ISO 14001 belgesinin alınmasını sağladı.

Oyak Renault Risk Mühendisliği ve Yangın Grubu Sorumlusu Ersin Kabakçı ile EEC'yi konuştuk »

EEC'nin rolü

EEC'nin hizmet verdiği en eski tesislerden biri olan Oyak-Renault Otomobil Fabrikalarında ilk sistem 1995 yılında Edwards IRC-3 analog adreslenebilir kontrol panelleri ve saha elemanları ile kurulmuştur. Aradan geçen dönemde fabrika alanının hızla büyümesi nedeniyle yapılan ilavelerin çokluğu ve yangın alarm sistemleri teknolojisindeki yeniliklerden faydalanma isteği sonucunda eski sistem 2005 yılında yine Edwards üretimi EST3 kontrol panelleri ve Signature serisi akıllı saha elemanları kullanılarak, mevcut kablo tesisatı da korunarak yenilenmiştir. Sistemin büyümesi her yıl yenilenen veya eklenen bölümlerle devam etmekte, bakım ve onarım hizmetleri yine EEC tarafından sağlanmaktadır.

Erken ve doğru algılama, bölgesel tahliye ve duman kontrol, Oyak-Renault gibi 7/24 kullanımda olan büyük hacimli tesislerde yangın alarm açısından dikkat edilmesi gereken önemli hususların başında gelmektedir. EST3 yangın alarm sisteminin güçlü yapısı tesis içinde her hangi bir dedektörün ürettiği alarmın ilk 3 saniye içinde fabrika içindeki tüm panellere aktarabilmesini sağlamaktadır.

Teknik yaklaşım

Fabrika genelinde 9 panel ve 2500 civarında signature serisi adresli dedektör, buton ve modülü kontrol eden kontrol panellerinin oluşturduğu bir network bulunmaktadır. Değişik zamanda sistemle ilave edilen binaların her biri kendine ait fabrika networküne dahil olan EST3 kontrol panellerine sahiptir. Genel alanlarda adresli noktasal dedektörlerin yanında daha geniş hacimlerde koruma yapma imkanı sunan ışın tipi duman dedektörlerinde de yararlanılmıştır. Motor testlerinin yapıldığı Test Odaları'nda ise VESDA hava örneklemeli çok hassas duman dedektörleri kullanılmakta ve olası yangın emarelerinin en erken safhada algılanması amaçlanmaktadır.

Fabrika alanlarında ses seviyesinin ofis ortamlarına göre daha yüksek olması yeterli düzeyde sesli ikaz yapılabilmesi için yüksek ses çıkış gücüne sahip özel sirenlerin kullanılmasını gerektirmiştir. Her bölüm için akustik hesaplamalar yapılarak sesli ikaz sistemi projelendirilmiş, İhtiyaca göre 102, 112 ve 120dBA maksimum çıkış gücüne sahip değişik model sirenler veya siren/flaşör kombinasyonları kullanılmıştır.

Sistemi oluşturan tüm paneller ve adresli saha elemanları tek bir noktada kurulu bulunan FireWorks Grafik İzleme yazılımı ile kontrol edilebilmektedir. Yazılım alarm ve arıza mesajlarını öncelik sırasına göre operatörlere ileten bir merkez olmakla beraber, dedektörün yerini otomatik olarak fabrika planları üzerinde göstererek müdehale için araştırma süresini de kısaltmaktadır. FireWorks yazılımı ile tüm adresli cihazların kirlilik seviyesi raporlanabilmekte bu sayede sistem genelinde bakım ihtiyacı izlenebilmekte ve bakım periyoduna karar verilebilmektedir.